zarabianie na blogu ilustracja

[novashare_inline_content]

Zarabianie na blogu, jak każda działalność biznesowa, ma swoją specyfikę. Czytając ten poradnik poznasz podstawowe sposoby generowania przychodu bezpośrednio z bloga lub dzięki niemu.

Rzeczy potrzebne do zarabiania na blogu

1. Blog internetowy (najlepiej na WordPress.org)

Jeśli go jeszcze nie masz sprawdź jak założyć bloga, żeby móc na nim zarabiać. Pamiętaj, własny blog na WordPress to podstawa. To Twoja “trampolina”, z której się wybijesz, by wypłynąć na szersze biznesowe wody.

2. Wartościowe treści

Mając bloga należy zacząć pisać i nieustannie się doskonalić w tej podstawowej umiejętności każdego blogera. Naucz się czerpać z własnych doświadczeń i wiedzy, którą masz, by tworzyć wpisy, w których czytelnicy Twojego bloga znajdą informacje, których na dany temat szukali.

Aby zarabiać, musisz mieć jak najwięcej odwiedzających Twoją stronę internetową. Jednak, żeby ich mieć musisz tworzyć na tyle interesujące, przydatne treści, żeby warto było odwiedzać Twojego bloga.

3. Zaufanie

Wykorzystaj własny blog, by zacząć budować relacje z czytelnikami. Z czasem, masz szansę zyskać ich szacunek i zaufanie.

Spróbuj nawiązać kontakt z innymi blogerami działającymi w tej samej niszy co Ty. Być może pojawią się jakieś możliwości współpracy, na której wszyscy skorzystają.

4. Znajomość sposobów monetyzacji bloga

Nie chodzi tylko o to aby generalnie wiedzieć na czym polega zarabianie na blogu, lecz by znać i dobrze rozumieć poszczególne modele biznesowe stosowane przez blogerów w Polsce i na świecie do zarabiania pieniędzy.

Wybór i zdolność skutecznego stosowania poszczególnych sposobów monetyzacji bloga to jedna z podstawowych biznesowych umiejętności blogera przedsiębiorcy.

Monetyzacja oznacza zamianę aktywów rzeczowych lub finansowych na prawny środek płatniczy. (…) Potocznie – przekształcanie czegoś w pieniądz.

Wikipedia

Ta definicja dobrze opisuje monetyzację bloga. Bo, choć być może o tym nie wiesz, Ty też masz liczne aktywa (zasoby) związane z blogiem, który prowadzisz.

Podchodząc do sprawy biznesowo (a nie hobbystycznie) należy w sposób systemowy przekształcać te aktywa w pieniądz, czyli je monetyzować. To właśnie na tym polega zarabianie na blogu czyli jego monetyzacja.

Zasoby blogera pozwalające zarabiać na blogu

W biznesie, ogromną wagę przywiązuje się do rozwijania, chronienia i dbania o zasoby firmy, z których zwykle najcenniejsze to ludzie, marki (reputacja), ale też unikalne technologie czy patenty. To właśnie prawidłowe zarządzanie tymi zasobami generuje zyski i wzrost wartości firmy.

Z blogiem powinno się postępować tak samo. Każdy biznes, zanim stanie się duży, jest mały i wymaga wiele troski. Budując i rozwijając swój blog myśl o nim jak o swojej firmie, której zyski i wartość chcesz w bezpieczny sposób zwiększać.

Jakie są w takim razie najcenniejsze blogowe aktywa?

1. Ty, Ty i jeszcze raz Ty

Skoro, to od pracowitości, kreatywności i zaradności pracowników zależy los firmy, to tym bardziej jest tak w Twoim przypadku, gdzie to Ty jednoosobowo prowadzisz swój blogowy biznes. Szczególnie, że blogowanie to wyjątkowo osobisty typ biznesu, w którym odbija się jak w lustrze charakter jego właściciela będącego najczęściej zarazem jedynym pracownikiem.

2. Wyjątkowe treści

Unikalne, atrakcyjne treści które tworzysz, to wręcz podstawowy zasób, gdy idzie o przyciąganie i zatrzymywanie czytelników na stronach Twojego bloga. Mówimy więc o budowaniu jak największej grupy fanów bloga, co nie jest możliwe do wykonania bez bardzo dobrych treści.

Strony z Twoimi wpisami to zasoby, które dzień i noc niestrudzenie pracują wspinając się w rankingu wyszukiwarek internetowych, ściągając coraz większy ruch na Twoją stronę. Są także potencjalnymi nośnikami reklamy i wszelkiego rodzaju promocyjnego przekazu.

3. Listy mailingowe

Zbudowane przez Ciebie listy mailingowe czytelników Twojego bloga, to zasób o wielkim znaczeniu i wartości. Daje ci możliwość bezpośredniego kontaktu z czytelnikami i oferowania im produktów i usług.

Uniezależniasz się w ten sposób (przynajmniej w jakimś stopniu) od kanałów marketingowych, jak media społecznościowe czy wyszukiwarki, które do Ciebie nie należą i nad którymi nie masz żadnej kontroli.

4. Marka / domena internetowa

Budując swoje blogowe imperium, siłą rzeczy budujesz też jego markę, która z czasem może stać się rozpoznawalna i wartościowa. To z kolei otworzy przed Tobą nowe nieograniczone możliwości nawiązywania biznesowej współpracy, promowania i sprzedawania pod swoją marką własnych lub cudzych produktów.

I choć wiem, że dziś nie jest Twoim celem budowanie blogowej marki na sprzedaż, to ktoś kiedyś może się z taką propozycją do Ciebie zwrócić. Takie transakcje kupna / sprzedaży stron (domen) internetowych generujących zyski, mają coraz częściej miejsce. I to też może być forma zarabiania na blogu.

Jak zarabiać na stronie internetowej?

Sama koncepcja monetyzacji nie jest skomplikowana. Jednak, jak to zwykle w życiu bywa, trudniejsze jest samo wdrożenie skutecznych strategii monetyzacji. „Jak zarabiać na stronie internetowej?” to pytanie, które zadają sobie wszyscy, którzy na co dzień prowadzą swoje internetowe biznesy.

Dla przedsiębiorcy internetowego, jakim jesteś prowadząc bloga, który ma zarabiać, monetyzacja w praktyce polega na zarabianiu na odwiedzających Twoją stronę internetową. A więc, na ruchu. To pierwszy warunek, który musi być spełniony. Ale nie jedyny. W każdym razie nie zawsze. Wiele zależy od modelu monetyzacji, który akurat stosujesz.

Jak blogerzy zarabiają na blogu?

Jest wiele sposobów zarabiania pieniędzy przez blogerów. Podstawowe kategorie to: reklama, programy partnerskie / afiliacyjne, produkty fizyczne / cyfrowe i usługi.

Przeanalizujmy różne metody zarabiania na blogu.

zarabianie na blogu z adsense
Zarabianie na blogu z AdSense

Wyświetlanie reklam – rozliczenie za liczbę wyświetleń

W tym przypadku, internauci odwiedzający strony Twojego bloga widzą reklamy, które wyświetlają się w miejscach do tego przeznaczonych. Wyświetlenie danego typu reklamy w danym miejscu na danej stronie ma swoją cenę. Dlatego im większy ruch jesteś w stanie sprowadzić na stronę, tym więcej będzie wyświetleń i więcej zarobisz.

Wyświetlanie reklam – rozliczenie za liczbę kliknięć

W tym przypadku, internauci, którzy trafią na strony Twojego bloga zobaczą reklamy, które im się wyświetlą. Jednak tylko niektórzy z nich w nie klikną. Każde takie kliknięcie ma swoją cenę i generuje dla Ciebie przychód, bo w tym modelu zarabianie na blogu oznacza bycie wynagradzanym właśnie od kliknięć a nie od liczby wyświetleń.

Dlatego, żeby więcej zarabiać nie wystarczy zwiększenie ruchu na stronie, jeśli ten ruch jest słabej jakości. Możesz w takiej sytuacji mieć mało kliknięć, lub nie mieć ich wcale. Wtedy nic nie zarobisz.

Sprzedawanie produktów i usług

W pierwszych dwóch przypadkach, zarabianie na blogu polegało na sprzedaży powierzchni reklamowej. Trzeci, popularny sposób monetyzacji bloga pozwalający na zarabianie pieniędzy, to sprzedaż produktów i usług.

To mogą być własne produkty lub produkty innych firm, jak w sklepach internetowych. W tym przypadku treści umieszczone na blogu są „magnesem”, którym przyciągamy czytelników, którym następnie oferujemy różne produkty i usługi.

A więc ważny jest nie tylko ruch na stronie (im większy tym lepiej), ale też, żeby jak największa liczba osób spośród odwiedzających daną stronę wykonała czynność polegającą na dokonaniu zakupu produktu / usługi.

To właśnie nazywamy konwersją. Jeżeli na 100 odwiedzających stronę 2 dokona zakupu, konwersja wyniesie 2%. Oczywiście, im wyższa konwersja tym lepiej.

Programy partnerskie (afiliacyjne)

Zarabianie na blogu w oparciu o programy partnerskie wymaga dużego ruchu i konwersji polegającej na kliknięciu w tzw. linki afiliacyjne przenoszące na stronę sprzedającego gdzie można dokonać zakupu.

Od każdego zakupu dokonanego przez przekierowanych z bloga klientów bloger otrzymuje prowizję w ustalonej wysokości.

Zarabianie w tym modelu polega więc na promowaniu cudzych produktów i usług, które następnie kupowane są na stronie internetowej sprzedającego (np. Amazon).

jak zarabiać na blogu program partnerski amazon
Program partnerski dla blogerów

Rzeczy, których (być może) jeszcze nie wiesz o zarabianiu na blogu

Nierzadko, duża część zarobków blogerów nie pochodzi bezpośrednio z bloga. Jednak bez bloga, by ich nie było. Nie dało by się zarobić na eBookach, książkach i innych produktach czy usługach bez rozpoznawalności marki, która dzięki blogowi zaistniała i została wypromowana.

U każdego zarabiającego blogera kombinacja źródeł przychodów jest trochę inna. Nie istnieje w tym zakresie żadne wzorcowe rozwiązanie. Możliwości jest niemal bez liku. Rzecz sprowadza się raczej do osobistych preferencji będących najczęściej pochodną naturalnych predyspozycji blogera i specyfiki niszy, w której działa.

Tak to już w życiu jest, że trudno być równie dobrym we wszystkim. Trzeba poznawać nowe rozwiązania, eksperymentować z ich wdrażaniem i stosować to co dla nas działa i się sprawdza.

Ważne jest, żeby dywersyfikować źródła zarobków z bloga. Dlatego warto stosować różne sposoby monetyzacji bloga. Nigdy nie wiadomo czy jakiś (obecnie) mały strumień przychodów nie przerodzi się w przyszłości w dużą rzekę (i odwrotnie). Poza tym, kilka nieistotnych z osobna, niedużych źródeł zysku, razem sumuje się do czegoś co zaczyna mieć znaczenie.

Monetyzacja bloga najczęściej odbywa się w sposób naturalny. Jest wynikiem tego o czym piszesz i co lubisz a także tego co się podoba, interesuje i za co są gotowi płacić czytelnicy Twojego bloga.

Jeśli lubisz i znasz się na wędkarstwie, a Twoi czytelnicy chcą kupować u Ciebie sprzęt wędkarski, zacznij prowadzić internetowy sklep wędkarski. Jeśli lubią i cenią sobie Twoje fachowe porady, napisz i sprzedawaj im poradniki i kursy profesjonalnego wędkowania.

Czy monetyzacja bloga jest łatwa?

Nie sądzę, żeby zarabianie na blogu było łatwiejsze od wszelkiego innego zarabiania. Zdecydowana większość osób mających blogi twierdzi, że chce na nich zarabiać. Jednocześnie mniejszość faktycznie generuje jakiekolwiek zyski z tej działalności. To o czymś świadczy.

Jeśli coś jest łatwiejsze, to nie zarabianie na blogu, lecz samo założenie takiego bloga, który ma zarabiać. Niemal jedyny, niezbędny, początkowy koszt to właściwie cena domeny i hostingu.

Jak zarabiać na blogu więcej?

Jeżeli skoncentrujesz się na zdobywaniu wiedzy i praktycznym testowaniu nowych rozwiązań, to będziesz wiedzieć jak zarabiać więcej.

Wcześniej czy później wypracujesz własne metody monetyzacji swoich blogowych zasobów, które w Twoim biznesie najlepiej się sprawdzą.

Jednak, żeby mieć co monetyzować, trzeba najpierw takie wartościowe zasoby stworzyć.

Podsumowanie

Żeby zarabiać na blogu trzeba czasu, pomysłowości i solidnej pracy. Jednak warto się starać bo, jak pokazuje życie, jest to coś co można osiągnąć. Szczęście oczywiście też się przydaje, ale szczęściu trzeba chcieć i umieć pomóc.

Jeśli uważasz, że treść tego artykułu jest przydatna, kliknij w przycisk i udostępnij ją innym!

[novashare_inline_content]

[novashare_floating]