PORADNIK

Jak założyć bloga na WordPress?

Z tego rozdziału dowiesz się jak założyć bloga na WordPress i jakie są zalety i wady tego rozwiązania. Warto lepiej poznać platformę, którą ponad 60 milionów ludzi na świecie wybrało do stworzenia swoich blogów, stron firmowych, portali i sklepów internetowych. WordPress szacuje, że około 32% wszystkich stron internetowych na świecie pracuje na systemie tej firmy.

WordPress.com czy WordPress.org?

WordPress.org to system zarządzania treścią (CMS) i oprogramowanie, które pobierasz i instalujesz na serwerze (swoim lub czyimś). WordPress.com to usługa świadczona przez właściciela WordPressa firmę Automattic, która zapewnia hosting i zarządzanie całą infrastrukturą do blogowania.


Jak widać, w przypadku WordPress.org, to na Tobie spoczywa więcej obowiązków i konieczność zdobywania wiedzy niezbędnej do sprawnego tworzenia i zarządzania blogiem. Ale masz też większy wybór i możliwość dostosowania strony bloga do swoich potrzeb i estetycznych preferencji.


Decydując się na WordPress.com jest odwrotnie. O wiele rzeczy nie musisz się martwić (bo przypilnuje ich ktoś inny) ale będą też pewne ograniczenia. Jakie są, w takim razie, zalety i wady poszczególnych rozwiązań i gdzie założyć bloga?

WordPress.com - zalety:

  • łatwe uruchomienie bloga (konfiguracja) i korzystanie
  • bezpieczeństwo: zapewnienie hostingu, szyfrowanych połączeń (SSL), aktualizacje systemu i wykonywanie kopii zapasowych
  • dodatkowe źródło ruchu na blogu dzięki rankingowi najpopularniejszych blogów WordPress.com (tzw. "Blogi dnia") i "stronie z tagami" gdzie klikając w interesujący nas tag możemy przeczytać najnowsze wpisy z nim związane
  • brak konieczności posiadania / kupowania własnej domeny
  • darmowy (w standardowej wersji)

WordPress.com - wady:

  • brak własnej domeny (wlasnadomena.pl) stawia pod znakiem zapytania sensowność promowania i budowania własnej marki online (w standardzie do dyspozycji mamy domenę nazwastrony.wordpress.com)
  • brak możliwości umieszczania własnych reklam i zarabiania w ten sposób na stronie (za to mogą pojawiać sie inne reklamy na Twojej stronie)
  • brak możliwości instalowania innych niż standardowe motywów i wprowadzania modyfikacji kodu strony
  • brak możliwości instalowania własnych wtyczek
  • ograniczona przestrzeń na pliki w standardowej wersji (3 GB)
  • konieczność dopłaty (premium upgrades - $99/rok), żeby móc używać własnej domeny, dokonywać modyfikacji, nie wyświetlać cudzych reklam

WordPress.org - zalety:

  • własna domena dająca możliwość inwestowania w promowanie i budowanie (wartości) własnej marki
  • swoboda i nieograniczone możliwości przystosowania bloga do zarabiania (reklama itp.)
  • pełna dowolność korzystania z darmowych i płatnych motywów, wtyczek a także możliwość wprowadzania modyfikacji kodu

WordPress.org - wady:

  • konieczność posiadania własnego hostingu i domeny (koszt)
  • instalacja i konfiguracja bloga jest zdecydowanie bardziej skomplikowana niż w przypadku WordPress.com
  • konieczność bardziej samodzielnego zarządzania  stroną (np. robienie kopii zapasowych, walka z ewentualnymi atakami i spamem)
  • konieczność poświęcania czasu (oprócz blogowania i promocji strony) także na zdobywanie wiedzy z zakresu zarządzania blogiem / stroną internetową

Jak założyć bloga na WordPress: przykład

Zakładanie bloga nie jest trudne.


Z poniższego filmu dowiesz się jak założyć bloga na WordPress w firmie hostingowej Zenbox.


ROZDZIAŁ 1

(początek poradnika)

ROZDZIAŁ 5

(następny)