Bloger czyli kto?

Blogerzy to, z całą pewnością, jedna z najbardziej zróżnicowanych wewnętrznie grup zawodowych. Wynika to wprost ze specyfiki blogowania jako dyscypliny obejmującej właściwie wszystkie dziedziny życia człowieka.


W związku z tak szerokim polem tematycznym i zapotrzebowaniem na różnorodne treści dotyczące wszelkich aspektów życia człowieka​ blogerzy rekrutują się z różnych zawodów. Posiadają specjalistyczną wiedzę z dziedzin, które ich interesują i którymi się na co dzień zajmują nierzadko nie tylko na własnym blogu. Są ekspertami lub z czasem się nimi stają prowadząc bloga.


Dzięki powszechnie dostępnej technologi i Internetowi blogowanie stało się jednym z najbardziej popularnych sposobów publikowania treści na masową skalę. Czegoś takiego nie było nigdy wcześniej.


Dlatego blogowanie to, bez wątpienia, fenomen dzisiejszych czasów. Z roku na rok, zwiększa się liczba blogerów i blogów, które prowadzą. Rośnie też konsumpcja treści, których stale przybywa w Internecie. Dziś jest już niemal niemożliwe by poszukując informacji na jakikolwiek temat nie trafić w Internecie na strony blogów i ich autorów.


Jeśli tematyka bloga jest tym co, z oczywistych względów, wewnętrznie różnicuje blogerów, pewne umiejętności, które posiadają są tym co ich łączy.​

Jakie umiejętności powinni posiadać profesjonalni blogerzy​?

Prowadzenie własnego bloga wymaga od blogera​ dużej wszechstronności i posiadania, przynajmniej na podstawowym poziomie, pewnych technicznych umiejętności niezbędnych w codziennej pracy.


Co zatem obejmuje warsztat profesjonalnego blogera?

  1. Techniczne umiejętności i wiedza potrzebna do założenia bloga i administrowania nim. W grę wchodzą, między innymi, takie rzeczy jak: instalowanie szablonu i wszelkiej maści  wtyczek potrzebnych do poprawiania funkcjonalności bloga (dotyczy blogów na WordPress.org), robienie backup'ów i naprawianie błędów, które będą się pojawiać. W przypadku blogów prowadzonych na platformach typu Blogspot, WordPress.com itp. wiele z tych obowiązków odpada ale są za to inne ograniczenia.
  2. Umiejętność pisania ciekawych tekstów, które ludzie będą chcieli czytać (chodzi też o uwzględnienie specyfiki i wymogów wyszukiwarek internetowych tak, żeby treści były indeksowane i pozycjonowane możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania). 
  3. Wiedza z zakresu marketingu internetowego i brandingu potrzebna do promowania bloga i jego treści a także do budowania marki.
  4. Znajomość metod zarabiania na blogu w połączeniu z podstawową wiedzą przydatną w prowadzeniu każdego biznesu (nie dotyczy blogerów, dla których blogowanie to wyłącznie hobby). 

Do czego blogerzy wykorzystują własny blog?

Dobrze prowadzony własny blog to cenny zasób, który bloger może wykorzystać na wiele sposobów.

  1. Jako hobby. Niektórym ludziom sprawia przyjemność samo pisanie bloga. Piszą przede wszystkim dla siebie. Inni piszą dla siebie ale też dla czytelników, których chcą mieć jak najwięcej. Jednak w żadnym z tych przypadków nie chodzi o zarabianie na blogu.
  2. Do wyrażania myśli. Blog staje się takim pamiętnikiem internetowym, do którego dostęp ma tylko autor i ewentualnie wąskie grono przyjaciół i znajomych.
  3. Jako ucieczka od problemów i zmartwień. W życiu różnie bywa. Czasem jest na prawdę ciężko. Blog pozwala choć na kilka chwil przenieść się do innego świata i oderwać od tego co tu i teraz. To taka swoista "terapia" i "szczepionka" mająca nas uodpornić na nie zawsze różową rzeczywistość.
  4. Do wyrażania opinii i głoszenia poglądów. Poczytny blog pozwala wpływać na opinię innych kształtując ją.
  5. Do budowania społeczności wokół bloga. Blogerzy z charyzmą potrafią stworzyć społeczności wokół idei głoszonych na blogu, które czytelnicy podzielają, wspierają a nawet przekazują dalej np. poprzez media społecznościowe. 
  6. Do zarabiania. Wielu blogerów chce mieć własny blog, żeby na nim zarabiać. Często jest to bezpośrednia monetyzacja bloga (np. w postaci reklam umieszczanych na jego stronach). Można też zrealizować swój pomysł na firmę jako biznes budowany w oparciu o bloga (np. sklep internetowy).
  7. Do rozwoju już istniejącego biznesu. Na przykład właściciel sklepu internetowego lub coach biznesowy może zacząć prowadzić własnego bloga, żeby zdobywać więcej klientów. 
  8. Do własnego rozwoju i pogłębiania wiedzy w jakiejś dziedzinie. To rzadziej wymieniana funkcja bloga, którego systematyczne pisanie niewątpliwie sprzyja rozwijaniu wiedzy nie tylko czytelników ale, przede wszystkim, autora. 
  9. Do edukacji innych. Treści o charakterze edukacyjnym, których zadaniem jest przekazanie wiedzy i poinstruowanie, to stosunkowo częste zjawisko w blogosferze.
  10. Do budowania własnego autorytetu. Jeśli dzielisz się swoją wiedzą, edukujesz innych i robisz to dobrze stajesz się dla nich ekspertem.
  11. Do napisania książki. Własny blog ekspercki to często pierwszy krok w kierunku napisania i wydania własnej książki. 
  12. Do promowania ważnych idei. Różne organizacje charytatywne czy zajmujące się ochroną środowiska naturalnego i zwierząt z dobrym skutkiem wykorzystują blogi do nagłaśniania istotnych społecznie spraw.
  13. By być na czasie. Nie ma co udawać. Pisanie bloga jest modne!