[novashare_inline_content]
Większość właścicieli firm lokalnych doskonale zdaje sobie sprawę z przydatności wizytówki Google Moja Firma w pozyskiwaniu klientów. Dlatego liczba profili w serwisie Google Moja Firma stale rośnie. Jednocześnie, bardzo niewielu przedsiębiorców wie jak należy sprawdzać pozycje wizytówki i lokalnych stron w Google.
Firmy lokalne nie mają pojęcia o tym jaka jest prawdziwa pozycja ich wizytówki Google w lokalnych wynikach wyszukiwania!
Z tego artykułu, dowiesz się na czym polega problem ze sprawdzaniem pozycji Google Moja Firma i jak go rozwiązać. Ale po kolei.
Monitoring pozycji Google przez firmy lokalne
Monitoring pozycji Google obejmuje dwie, kluczowe dla każdego lokalnego przedsiębiorcy, rzeczy.
Pierwsza i najważniejsza, to sprawdzenie pozycji wizytówki firmy (Google Moja Firma) w lokalnych wynikach wyszukiwania (3-Pak + Mapy Google).
Druga, to sprawdzenie pozycji najważniejszych stron Twojej firmy (takich jak strony z usługami i produktami), które chcesz, żeby były widoczne dla Twoich przyszłych i obecnych klientów, najlepiej na pierwszej stronie lokalnych, organicznych wyników wyszukiwania Google.
Lokalny 3-Pak
Najlepiej, gdy wizytówka znajduje się w tzw. Lokalnym 3-Paku (pierwsze 3 pozycje) dzięki czemu jest widoczna od razu na stronie lokalnych wyników wyszukiwania. To zwiększa szansę na: telefon od (potencjalnego) klienta, kliknięcie w celu sprawdzenia trasy dojazdu lub odwiedzenia strony internetowej firmy i pomaga budować świadomość marki (nazwy) Twojego lokalnego biznesu.

Żeby zobaczyć resztę wyników (wizytówek Google Moja Firma) trzeba kliknąć „Wyświetl wszystkie”. Jest to dodatkowa czynność („wysiłek”), którą nie każdy wykona zadowalając się tym co znajduje się w Lokalnym 3-Paku.
Mapa Google
Po kliknięciu, pojawi się Mapa Google wraz z resztą wyników, gdzie Twoja wizytówka będzie tylko jedną z wielu co sprawia, że szansa na kliknięcie i zapamiętanie nazwy biznesu (marki) jest mniejsza. Dlatego bycie jedną z trzech firm w 3-Paku jest tak ważne.

Lokalne, organiczne wyniki wyszukiwania Google
Organiczne, lokalne wyniki wyszukiwania znajdują się bezpośrednio pod 3-Pakiem.
Należy dążyć do tego, aby być widocznym zarówno w Lokalnym 3-Paku jak i w lokalnych, organicznych wynikach wyszukiwania (najlepiej jak najwyżej na pierwszej stronie).

Jak lokalne firmy monitorują pozycje w Google?
Zdecydowana większość robi to wpisując w wyszukiwarce nazwę kluczowej usługi, produktu lub kategorii czasem dodając miasto lub dzielnicę (np. „dentysta Mokotów”), a Google, w odpowiedzi na takie zapytanie, wyświetla 3-Pak i organiczne, lokalne wyniki (jak na powyższych obrazkach).
Jeśli firma jest w 3-Paku to właściciel się cieszy, a jeśli nie to wybiera „Wyświetl wszystkie” i przewija wyniki z listy (przy okazji starając się liczyć pozycje) aż znajdzie wizytówkę Google swojej firmy i na tym kończy sprawdzanie. Żyje w przekonaniu, że właśnie poznał wysoką lub niską pozycję wizytówki Google swojej firmy w wynikach wyszukiwania.
Tymczasem, sytuacja nie musi być ani tak dobra ani tak zła jak się wydaje. Jak to możliwe?
Dzieje się tak dlatego, że to co widzisz to nie to co myślisz, że widzisz!
Wbrew temu czego się spodziewasz wpisując „dentysta Mokotów” czy „dentysta Warszawa” to co pokazuje Ci Google nie oznacza, że taka jest pozycja Twojej wizytówki na całym Mokotowie (jedna z dzielnic Warszawy) czy na terenie całej Warszawy.
To co widzisz w Google to owszem pozycja ALE tylko w jednym punkcie na mapie i na (najczęściej) niedużym obszarze wokół tego punktu. A ten punkt to miejsce, w którym w danej chwili przebywasz przeprowadzając wyszukiwanie. Najczęściej jest to miejsce lokalizacji Twojej firmy albo miejsce zamieszkania.
Być może zastanawiało Cię dlaczego te wyniki się różnią, a także, która pozycja jest prawdziwa? Ta mierzona z domu czy z miejsca, w którym zlokalizowany jest Twój biznes. To teraz już wiesz, że obydwa wyniki są prawidłowe tylko każdy pokazuje pozycje w innym miejscu.
Tak właśnie widzi pozycje Twojej wizytówki Google Moja Firma potencjalny klient, który szuka usług, które świadczysz i znajduje się np. 100, 500 a może 3000 metrów od Twojego gabinetu, restauracji czy sklepu.
Czego nie widzisz nie mierzysz. A czego nie mierzysz lub mierzysz źle, nie możesz poprawić!
Fakt, że zdecydowana większość przedsiębiorców lokalnych jest nieświadomych tego problemu sprawia, że w swoich codziennych działaniach są skazani na podejmowanie złych decyzji związanych z optymalizacją i zarządzaniem wizytówką w Google Moja Firma.
Jak, w takim razie, monitorować pozycje firmy na Mapie Google?
Należałoby wsiąść w samochód, jeździć wokół firmy i np. co 100, 200, 1000 metrów itd. dokonywać pomiarów i wszystko dokładnie zapisywać. I tak co tydzień lub przynajmniej co miesiąc, bo wyniki się zmieniają. Tak należałoby zrobić, choć jest to mało praktyczne, żeby nie powiedzieć niewykonalne, zadanie.
Co więcej, nie ma potrzeby, żeby tak to robić. Już nie!
Dzięki usłudze monitoringu pozycji Google Moja Firma i lokalnych stron internetowych:
Czym jest Geo siatka?
Geo siatka to narzędzie umożliwiające regularne dokonywanie pomiaru pozycji wizytówki firmy (i jej konkurencji), jednocześnie, w wielu punktach Mapy Google i na dowolnym obszarze działania.
Taki sposób pomiaru najlepiej odzwierciedla rzeczywistość. Potencjalni klienci, znajdujący się w rożnych lokalizacjach na obszarze Twojego działania, poszukują w Internecie usług, a Google wyświetla im zróżnicowane wyniki będące wypadkową, przede wszystkim, dystansu, siły konkurencji i jakości Twojej wizytówki w Google Moja Firma.
Dystans
Chodzi o odległość poszukującego w wyszukiwarce produktu czy usługi od miejsca świadczenia tej usługi. Generalnie, im dalej tym niższa pozycja, bo Google chętniej pokaże na wyższych pozycjach równie dobre firmy, do których potencjalny klient będzie miał jednak bliżej.
Siła konkurencji (jakość wizytówki w Google)
Im konkurencja silniejsza tym (przy podobnym dystansie) będzie wyżej.
Jakość Twojej wizytówki w Google Moja Firma
Im wyższa jakość Twojej wizytówki tym większe szanse na wyższe pozycje.
Dlatego właśnie, wizytówka Twojej firmy może być w 3-Paku, a przecznicę dalej, za rogiem, może być na dalszych pozycjach.
Jak posługiwać się Geo siatką do pomiaru pozycji w Mapach Google?
1. Określ miejsce, które będzie centralnym punktem siatki.

Dla biznesów świadczących usługi na miejscu (np. restauracja, fryzjer, mechanik, gabinet stomatologiczny, sklep stacjonarny), będzie to adres podany w profilu Google Moja Firma.
Dla biznesów świadczących usługi zarówno na miejscu jak i z dowozem do/lub u klienta (np. pizzeria/restauracja z dowozem), centralnym punktem Geo siatki również będzie adres podany w Google Moja Firma.
Biznesy świadczące usługi wyłącznie u klienta (np. hydraulik, firma sprzątająca), jako punkt centralny Geo siatki, powinny wybrać punkt znajdujący się w samym środku obszaru ich działania podanego w Google Moja Firma.
2. Zdecyduj jak duży ma być obszar, na którym chcesz dokonać pomiaru pozycji.
Powinien to być teren, na którym REALNIE świadczysz usługi i dostarczasz produkty. Obszar pomiaru wyznaczysz określając promień np. 0,5 km, 1 km, 1,7 km, 2,5 km itd.

W rezultacie wyznaczenia terenu o promieniu np. 2,5 km powstanie obszar o powierzchni 25 km kwadratowych (5 km x 5 km).

3. Określ liczbę punktów na mapie, w których ma być robiony pomiar pozycji.
Dla tego samego obszaru można wybrać różne warianty i je przetestować. Najczęściej stosowane Geo siatki mają: 25 punktów pomiaru na mapie (siatka 5×5), 49 (7×7) lub 81 (9×9).
Geo siatka 5×5 (25 punktów pomiaru)

Przy promieniu 2,5 km i całkowitym obszarze 25 km kwadratowych, odległość na mapie (w pionie i poziomie), między sąsiednimi punktami pomiaru Geo siatki 5×5, wyniesie 1,25 km.
Geo siatka 7×7 (49 punktów pomiaru)

Przy stałym promieniu 2,5 km i całkowitym obszarze 25 km kwadratowych, odległość na mapie (w pionie i poziomie), między sąsiednimi punktami pomiaru Geo siatki 7×7, wyniesie 833 m.
Geo siatka 9×9 (81 punktów pomiaru)

Przy stałym promieniu 2,5 km i całkowitym obszarze 25 km kwadratowych, odległość na mapie (w pionie i poziomie), między sąsiednimi punktami pomiaru Geo siatki 9×9, wyniesie 625 m.
4. Wybierz frazę (zwrot/słowo kluczowe), dla której chcesz sprawdzić pozycje wizytówki firmy.
Dla każdego zwrotu kluczowego należy dokonać oddzielnego pomiaru. Jeżeli są 2 lub 3 ważne dla Twojego biznesu frazy, za pomocą których ludzie wyszukują dostawców usług takich jak te, które świadczysz, wskazany jest monitoring pozycji Google Moja Firma dla każdej z nich.
5. Przeprowadź pierwszy pomiar i ustaw regularny monitoring pozycji Google Moja Firma dla wszystkich kluczowych fraz.
Fraza kluczowa #1 (pozycja wizytówki na Mapie Google)



Fraza kluczowa #2 (pozycja wizytówki na Mapie Google)



Fraza kluczowa #3 (pozycja wizytówki na Mapie Google)



Jeżeli masz kilka lokalizacji firmy (i wizytówek w Google) to dla każdej z nich należy powtórzyć całą procedurę.
Monitoring pozycji Google Moja Firma dla wizytówek Twojej konkurencji
Monitoring pozycji w Google nie powinien się ograniczać do sprawdzania wyłącznie własnych pozycji, lecz powinien obejmować także monitorowanie pozycji dla 2-3 kluczowych konkurentów.
Dzięki temu, na bieżąco, możesz ocenić co konkurencja robi dobrze, a co źle (bo widzisz czy pozycja konkurentów jest coraz wyższa czy niższa) i dostosować działania optymalizacyjne swojego profilu w Google Moja Firma.
Analiza konkurencji z pomocą Geo siatki
Monitoring pozycji Google Moja Firma dla wizytówek lokalnych konkurentów Twojego biznesu to dopiero początek bardziej zaawansowanej analizy konkurencji.
Zaawansowana analiza konkurencji
Dzięki Geo siatce można przeprowadzić analizę widoczności konkurencji zarówno na całym obszarze działania Twojej firmy jak i w każdym z punktów z osobna.
Sprawdzanie pozycji strony WWW w Google
Sprawdzanie pozycji strony produktu lub usługi w lokalnych, organicznych wynikach wyszukiwania jest zdecydowanie łatwiejsze niż monitorowanie pozycji w Google dla internetowej wizytówki firmy.
Jednak i w tym przypadku możliwe jest dokładniejsze, bardziej lokalne monitorowanie pozycji w Google poprzez zmianę z ogólnopolskiego wyszukiwania na wyszukiwanie wyników dla konkretnego miasta, a nawet pojedynczej dzielnicy.
[novashare_inline_content]
[novashare_floating]