JAK LEGALNIE ŚWIADCZYĆ USŁUGI BLACHARSKIE I LAKIERNICZE?
[novashare_inline_content]
Każdy kto miał stłuczkę wie, że koszty usług blacharskich i lakierniczych potrafią powodować bezsenność. Drobne wgniecenie można sobie zafundować na własnym parkingu, nie mówiąc o poważniejszych uszkodzeniach. Samochodów na polskich drogach stale przybywa. Przemieszczając się jedynie po mieście każdego dnia natknąć się można na kolizję lub wypadek, a te generują klientów warsztatów blacharsko-lakierniczych.
Usługi blacharskie i lakiernicze – jak otworzyć zakład?
Żeby zacząć działać legalnie na rynku usług blacharskich i lakierniczych na wstępie najlepiej sporządzić listę przepisów, którym trzeba sprostać przed otwarciem działalności, a następnie z zasobnym portfelem i dużymi pokładami cierpliwości czekać na stosowne pozwolenia (w zależności od rejonu Polski kilka lub kilkanaście miesięcy).
Samo założenie działalności gospodarczej to najmniejszy problem. Wykształcenie właściciela i pracowników też nie mają znaczenia, ponieważ prowadząc warsztat blacharsko-lakierniczy nie trzeba wykazywać się kierunkowym wykształceniem. I tak wiemy, że bez umiejętności nie da się świadczyć takich usług na odpowiednim poziomie.
Usługi blacharskie i lakiernicze – wymogi
Najlepiej oczywiście otworzyć warsztat w miejscu, gdzie już prowadzona była tego typu działalność. Wtedy wystarczy sprawdzenie czy lokal faktycznie spełnia wymogi.
Startując z usługami blacharsko-lakierniczymi od początku, najpierw należy sprawdzić w gminie plan zagospodarowania przestrzennego czy w danej lokalizacji można tego rodzaju biznes prowadzić. Związane jest to przede wszystkim z wytwarzanym przez maszyny stosowane w warsztacie hałasem oraz emisją zanieczyszczeń.
Jeżeli chcemy pod warsztat postawić nowy budynek, konieczne jest także uzyskanie pozwolenia na budowę.
Tak jak w każdym biznesie warto zrobić rozeznanie rynku. Ludzie wgniatają karoserię wszędzie. Działający, już w wybranej przez nas okolicy, warsztat samochodowy wcale nie oznacza, że nie możemy otworzyć własnych usług blacharsko-lakierniczych. Są miejsca, gdzie na przestrzeni kilku kilometrów z powodzeniem działa kilka warsztatów, zakładów blacharskich i stacji kontroli pojazdów, i o dziwo ciągle powstają nowe.
Ważne jest by przed podjęciem decyzji o budowie lub adaptacji istniejącego lokalu dobrze ocenić warunki pracy w serwisie blacharsko-lakierniczym, mieć na uwadze gabaryty pojazdów. Przykładowo jedno stanowisko samochodowe zajmuje mniej więcej powierzchnię 30 m2.
Tyle w kwestiach lokalowych. Teraz wymogi wynikające z różnych przepisów.
Przyszły właściciel usług blacharsko-lakierniczych musi zadbać o prawidłowe zarządzanie odpadami. Wniosek określający ilość i rodzaj generowanych odpadów, sposób ich zagospodarowania (w tym miejsce przechowywania, odbioru, transportu i utylizacji) należy złożyć w odpowiednim wydziale ochrony środowiska. Nie jest to podstawowy wymóg, ale wymaga złożenia wniosku jeszcze przed rozpoczęciem działalności, dlatego wspominamy o nim na początku.
Teraz zaczyna się chyba najtrudniejszy etap dla przyszłych właścicieli zakładów blacharsko-lakierniczych chcących działać legalnie – należy uzyskać ze starostwa powiatowego tzw. decyzję środowiskową, najważniejsze z wymaganych pozwoleń.
W dużym skrócie, by taką decyzję uzyskać przedsiębiorca musi złożyć wniosek (w tymże starostwie) zawierający rodzaj, lokalizację i powierzchnię przedsięwzięcia, określić rodzaj używanych technologii, dołączyć mapę ewidencji gruntów, a także określić przewidywane zużycie materiałów, energii i wody oraz planowane rozwiązania mające na celu ochronę środowiska.
Starostwo powiatowe musimy poinformować w oddzielnym wniosku o przewidywanej emisji zanieczyszczeń, używanych paliwach i materiałach oraz uzyskać od nich pozwolenie na emisję pyłów i gazów na podstawie wykazu używanych urządzeń, instalacji i technologii.
Zakład blacharsko-lakierniczy koszty
Przy założeniu, że wyposażamy warsztat usług blacharsko-lakierniczych w istniejącym budynku należy liczyć się z wydatkami rzędu 150-200 tys. zł. Sam koszt zakupu komory lakierniczej przekracza 100 tys. zł i jest największym z wydatków ponoszonych na wyposażenie warsztatu.
Jeśli chcemy pod naszą działalność stawiać nowy budynek, koszty wzrastają o cenę działki oraz budowy obiektu zgodnego z przepisami.
Warto wysilić się i zlecić sporządzenie profesjonalnego projektu przystosowania budynku pod wszystkie wytyczne.
Profesjonalne przygotowanie projektu technologicznego przez firmę zajmującą się organizacją i projektowaniem serwisów samochodowych to wydatek sięgający 6 tys. zł. Taki projekt zawiera między innymi: rysunki i rzuty lokalizacji stanowisk i urządzeń, przyłączy medialnych, a także opisy wytycznych wodnokanalizacyjnych, instalacji elektrycznych oraz wytyczne dotyczące ochrony środowiska.
Zakład blacharsko-lakierniczy – uczciwość popłaca
Droga uczciwego przedsiębiorcy nie jest łatwa. Trzeba walczyć z konkurencją, a liczni właściciele często przymykają oko na przepisy. Wiele lat można funkcjonować nie do końca legalnie, ale nie oznacza to, że będzie się udawało w nieskończoność.
Owszem, działalność niezgodna z przepisami jest kusząca, tym bardziej, że pozwolenia uzyskiwane przez świadczących usługi blacharsko-lakiernicze wydawane są na kilka lat, co oznacza, że trzeba je regularnie odnawiać.
Koszty nieuczciwej praktyki bywają jednak wysokie. Prowadzenie zakładu blacharsko-lakierniczego w dowolnym miejscu, bez prawidłowo działającej gospodarki odpadami (a przecież w nieprzystosowanych serwisach tak właśnie jest) może skłaniać wściekłych sąsiadów do składania skarg. Dla przykładu kara za brak odpowiednich zezwoleń może sięgać kilkunastu a nawet kilkudziesięciu tys. zł, warto więc przyłożyć się i od podstaw przystosować warsztat samochodowy do prowadzenia legalnej działalności.
Co sądzisz o takim pomyśle na biznes?
Zobacz jeszcze inne pomysły na biznes klikając w poniższy link!
[novashare_inline_content]
[novashare_floating]