jak założyć firmę ogrodniczą blog biznes21

JAK ZAŁOŻYĆ FIRMĘ OGRODNICZĄ?

[novashare_inline_content]

Jak założyć firmę ogrodniczą i dla kogo? Komu potrzebne są usługi firmy ogrodniczej? Każdemu, kto chce mieć piękny ogród, nie ma czasu na jeżdżenie po centrach ogrodniczych i nie zna się na zasadach komponowania ogrodu. A nawet jeśli się zna, to mu się na przykład nie chce. I ma świadomość, że poza wydatkami na rośliny trzeba także zapłacić za projekt ogrodu.

Dlatego firm ogrodniczych jest całkiem sporo. W związku z ciągłą rozbudową terenów podmiejskich uzasadnione wydaje się też powstawanie nowych firm projektujących ogrody.

Jak założyć firmę ogrodniczą?

Amatorzy potrafią doskonale “znać się na roślinach”. Wiedzą co i kiedy sadzić, ile miejsca zajmują dorosłe rośliny, co z czym najlepiej się komponuje i jaki odczyn gleby wybrać. Dzięki specjalistycznym kursom można poznać programy do projektowania i nauczyć się realizować koncepcje ogrodów.

Te wszystkie umiejętności uzyskuje się dzięki wieloletniemu doświadczeniu. Architekci krajobrazu i specjaliści posiadający ogrodnicze wykształcenie mają łatwiej, bo doświadczenia nabywają już w trakcie nauki, a dodatkowo dzięki kierunkowemu wykształceniu budzą większe zaufanie.

Architekt krajobrazu prowadzący własną działalność gospodarczą to idealny kandydat na właściciela firmy ogrodniczej. Jednak by z sukcesem zajmować się planowaniem i realizacją ogrodów  potrzebne są jeszcze inne umiejętności.

* Liczbę użytkowników polskiego Pinteresta zainteresowanych tematyką ogrodnictwa (rodzaje i pielęgnacja ogrodów, sadzenie roślin, artykuły ogrodnicze itp.) znajdziesz w e-booku „Ogrodnictwo”.

Cele firmy ogrodniczej

Zadowolony klient to najwyższy cel. Projektowanie ludziom ogrodów, by spełnić ich marzenia o pięknym otoczeniu daje satysfakcję z ciężkiej pracy. Ale żeby tego dokonać trzeba czegoś więcej niż kierunkowe wykształcenie i należyty warsztat.

Jakie warunki należy spełnić, by z sukcesem prowadzić firmę ogrodniczą?

ogrodnik pracujący w ogrodzie

Cechy niezbędne do prowadzenia firmy ogrodniczej można zawrzeć w pięciu hasłach: kompetencje, komunikacja, uczciwość, ciężka praca i wizerunek. O kompetencjach już było, teraz pora na pozostałe.

– Komunikacja

Dobry ogrodnik musi być wyjątkowo kontaktowy i potrafić wczuć się w oczekiwania klienta. Co to oznacza? W tej pracy sprawdza się powiedzenie “Klient nasz Pan”. Nie chodzi o to, żeby w ślepo realizować kaprysy nabywcy, ale żeby zrozumieć jego wymagania. Warto przekonywać do swoich racji, lecz jak się klient uprze to trzeba pozwolić mu postawić na swoim, w końcu to jego ogród, nie miejsce realizacji wizji architekta krajobrazu. Działa to w dwie strony, ludzie wzajemnie się inspirują. Do tego konieczne są komunikacja i ponadprzeciętne umiejętności interpersonalne.

– Uczciwość

Powierzając nasze sprawy w cudze ręce oczekujemy kompetencji i uczciwości. Często można spotkać firmy ogrodnicze zachwalające wyjątkowo niskie ceny swoich usług. Śledząc konkurencję łatwo wyrobić sobie pojęcie o średnich stawkach rynkowych i tego się trzymać podczas szukania firmy ogrodniczej. Zbyt niskie koszty oznaczają jakieś oszczędności. Na nas, klientach.

Niezbędnym elementem uczciwości jest również dotrzymywanie umów. Jak to zrobić, gdy firma ogrodnicza nie chce z klientem podpisać umowy? Na jakiej podstawie nabywca ma pilnować realizacji zlecenia jeśli nie przedstawiono planu prac w formie pisemnej i nie sporządzono projektu? Dbałość o podpisanie umowy przed przystąpieniem do pracy jest także w interesie uczciwego przedsiębiorcy.

– Motywacja i ciężka praca

Nie można się oszukiwać, że prowadząc firmę ogrodniczą będzie sielankowo. Praca na powietrzu, wśród ukochanych roślin. Owszem. Ale też nienormowane godziny pracy, ciężkie warunki atmosferyczne, zamiast kawy na tarasie, kalosze i brudne rękawice w sobotę rano. Bez odpowiedniej motywacji i dbałości o wizerunek własnej firmy architekt krajobrazu nie osiągnie sukcesu. Uczciwa praca, nawet w trudnych warunkach popłaca. W tej pracy wyjątkowo ważna jest dobra opinia rozchodząca się pocztą pantoflową.

Projektanci ogrodów często działają na określonym terenie, w pobliżu siedziby firmy. Przy zagęszczeniu tego typu usług w okolicy czasami trzeba zrezygnować z wygody i wypuścić się w rejony mniej obstawione przez konkurencję.

– Dobry wizerunek

Firma ogrodnicza musi mieć własną stronę internetową. Wystarczy też prężnie działające konto na FB. Własna strona służy do pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem, przedstawienia siebie i pochwalenia się swoimi osiągnięciami, co każdy architekt krajobrazu z dumą zrobi. Nic bardziej nie przemawia do nabywcy niż atrakcyjne realizacje u innych poparte dowodami – zdjęciami i rzetelnymi opiniami na stronie internetowej.

Koszty firmy ogrodniczej

firma ogrodnicza pin

Mając wykształcenie ogrodnicze lub ukończone kursy pora na bardziej materialne inwestycje. Jednym z największych wydatków będzie zakup lub leasing samochodu. Bez środka transportu, do którego można załadować brudne narzędzia nie da się zakładać ogrodów. Ceny samochodów wiadomo, zależą od marki i wyposażenia, natomiast miesięczna stawka leasingowa to wydatek rzędu kilkuset złotych.

Do kosztu samego pojazdu warto od razu doliczyć miesięczne wydatki na paliwo, które mogą przekraczać pułap 1 tys. zł.

Na najważniejsze narzędzia pracy firma ogrodnicza będzie musiała szacunkowo wydać 8-30 tys. zł. W swoim wyposażeniu ogrodnicy powinni mieć, kosiarki, glebogryzarki, łopaty, motyki, taczki. Do tego dochodzi program komputerowy do projektowania ogrodów i oczywiście sam komputer (3-5 tys.zł). Na koniec zostają koszty wynajmu lokalu lub pojedynczego biura, od kilkuset do 2-3 tys.zł miesięcznie.

Firma ogrodnicza – zarobki

Zakładanie i pielęgnacja ogrodów jest pracą sezonową. Wiosna i lato to okres wzmożonych działań na powietrzu. Zima to dobry moment na zdobywanie klientów i przedstawianie im projektów, które wraz z nastaniem ciepłych dni będzie można wdrażać.

Stawki za projektowanie i utrzymanie ogrodów zależą od konkurencji na danym terenie, a także wielkości działki, na której ogród ma powstać.

Biorąc pod uwagę te czynniki przyjąć należy, że projekt małego ogrodu typowego dla zabudowy bliźniaczej zmieści się w kwocie 500-600 zł, natomiast za koncepcję zagospodarowania dużej działki trzeba będzie zapłacić 2 tys. zł i więcej.

A co Ty sądzisz o takim pomyśle na biznes?

Teraz, gdy już wiesz jak założyć firmę ogrodniczą czy uważasz, że to dobry pomysł na biznes? Kliknij w link, aby poznać jeszcze inne pomysły na biznes!

[novashare_inline_content]

[novashare_floating]