MARKETING W INTERNECIE DLA BIZNESÓW LOKALNYCH

0 shares

Marketing w Internecie: definicja

Marketing w Internecie (online marketing) to ogół działań podejmowanych przez przedsiębiorcę w Internecie w celu promowania własnej marki, usług i produktów, a także rentownego pozyskania i utrzymania jak największej liczby klientów przez możliwie jak najdłużej.

More...

Z tego wpisu dowiesz się, jak w praktyce stosować zasady marketingu w Internecie prowadząc biznes lokalny. Jak dzielić klientów? Jakie cele wyznaczać? Czym się kierować wybierając poszczególne typy aktywności, aby pozyskać jak najwięcej klientów.

Przedsiębiorca czy marketer internetowy?

Zacznijmy od tego, że poza byciem stomatologiem, agentem nieruchomości, hydraulikiem, księgową, trenerem, elektrykiem, korepetytorem czy innym typem lokalnego przedsiębiorcy, jesteś marketerem.

Mam świadomość tego, że wielu z Was to nie ucieszy, ale taka jest prawda. W tak konkurencyjnym świecie,  w jakim żyjemy, bycie doskonałym fachowcem w swojej dziedzinie to już za mało.

Nie wystarczy mieć nawet najlepszy produkt czy usługę. Trzeba jeszcze umieć pozyskiwać klientów (także w świecie wirtualnym). A w tym, marketing w Internecie może być bardzo pomocny.

Prowadząc biznes lokalny jesteś zarówno przedsiębiorcą jak i marketerem, który rozumie i stosuje marketing internetowy.

Click to Tweet

Marketing internetowy versus tradycyjny

Marketing tradycyjny

W firmie lokalnej, stosowanie metod marketingu tradycyjnego odbywa się, niejako, w sposób naturalny. Sprzyja temu, najczęściej, fizyczna lokalizacja biznesu i bezpośrednie świadczenie usług ("twarzą w twarz"). 

Bo skoro potencjalni klienci lokalnej firmy są w około to wystarczy szyld, tabliczka czy jakiś banner, który poinformuje o istnieniu naszego biznesu. Do tego doda się ulotki, no i zawsze można mieć nadzieję, że ktoś poleci komuś nasz biznes. 

Jeśli już stosujesz te i inne tego typu rozwiązania to dobrze. Nawet jeśli nie wszystkie z nich okazały się równie skuteczne, zdobyłeś(aś) cenne doświadczenie.

Pytanie brzmi czy to ci wystarcza?

Jeśli nie, a ja wiem, że tak jest (bo będąc przedsiębiorcą zawsze szuka się nowych sposobów pozyskiwania klientów) zachęcam do poznania możliwości jakie daje stosowanie marketingu w Internecie.

Marketing w Internecie

Jeśli wolisz, traktuj marketing internetowy nie jak konieczność, lecz jak nową możliwość w rozwoju swojego lokalnego biznesu.

Click to Tweet

Zasada "ZNAĆ-LUBIĆ-UFAĆ"

Zasadą "Znać-Lubić-Ufać" (ang. "Know-Like-Trust") kierują się w swoich zachowaniach klienci (podświadomie oczywiście). Tą samą zasadą (ale już świadomie) powinien się kierować w swoich działaniach marketingowych każdy przedsiębiorca.  


 

Zgodnie z nią, klient musi znać i lubić dany produkt czy usługę i ufać sprzedającemu na tyle, by ten produkt lub usługę kupić. To ile czasu kupującemu zabiera pokonanie tych trzech etapów jest sprawą indywidualną i zależy od wielu czynników. Inaczej wygląda proces zakupowy nowego jogurtu, wybór fryzjera lub dentysty dla dziecka, a jeszcze inaczej zakup nowego czy 10-letniego samochodu.

1

Znać

Jeżeli ludzie nie wiedzą o istnieniu Twojego biznesu, nie słyszeli o Tobie i Twojej marce, to z pewnością niczego od Ciebie nie kupią.

Dlatego jest tak ważne, żeby cały czas o sobie przypominać w miejscach, gdzie są Twoi obecni i potencjalni klienci. Ponieważ, w ostatnich latach, nastąpiło ogromne przesunięcie aktywności ludzi w kierunku Internetu (gdzie się bawią, odpoczywają, pracują, uczą i robią zakupy) warto, żeby Twój lokalny biznes też tam był.

2

Lubić

Gdy już ludzie usłyszą o Twoim biznesie i go trochę poznają ważne jest, by towarzyszyły temu pozytywne lub przynajmniej neutralne odczucia i emocje. Tu nie chodzi o wielką przyjaźń lecz o pewną nić sympatii.

3

Ufać

Jeśli ludzie Cię znają i choć trochę lubią jest szansa, że od Ciebie też kupią. Żeby jednak to się stało, muszą Ci ufać. Jak bardzo? To zależy od ryzyka i skali kosztów (nie tylko finansowych ale także emocjonalnych) związanych z ewentualnym nieudanym zakupem.

Marketing w Internecie a segmentacja klienta

Segmentacja rynku (klienta) to, nie bez powodu, marketingowy kanon. Dzielenie klientów Twojego lokalnego biznesu (obecnych i przyszłych) na mające jakieś wspólne cechy grupy, może pomóc dostrzec nowe możliwości rynkowe. To, z kolei, może się wiązać z lepszym zaspokojeniem ich potrzeb czy optymalizacją skierowanych do nich działań promocyjnych.

Zasada "Znać-Lubić-Ufać" pozwala w logiczny sposób segmentować lokalny rynek, na którym działa Twój biznes. Od dziś, mieszkających lub pracujących w zasięgu Twojej lokalizacji klientów możesz dzielić na:

  • check
    Potencjalni klienci, którzy Cię jeszcze nie znają
  • check
    Potencjalni klienci, którzy Cię znają, ale jeszcze nie zdążyli Cię polubić
  • check
    Potencjalni klienci, którzy Cię znają i lubią, ale jeszcze nie zdążyli Ci zaufać na tyle, by od Ciebie kupować
  • check
    Twoi klienci (znają Twój lokalny biznes, lubią i ufają Ci na tyle by od Ciebie kupować)

Marketing w Internecie a targetowanie

Przy segmentacji na zasadzie "Znać-Lubić-Ufać" (jak wyżej) swoje działania marketingowe kierujesz do WSZYSTKICH 4 segmentów. Inaczej niż zwykle, gdzie często z wielu różnych segmentów do targetowania wybiera się jeden. 

Segmentacja i targetowanie na zasadzie "Znać-Lubić-Ufać" nie wyklucza, a wręcz jest uzupełnieniem innych typowych sposobów segmentacji i targetowania, które mogą być wskazane dla biznesu lokalnego, który prowadzisz.

Lok​​​​​alna szkółka piłkarska (przykład)

Jeśli prowadzisz szkółkę piłkarską dla dzieci w wieku 5-12 lat, pewnie nie targetujesz wszystkich okolicznych mieszkańców, tylko rodziny z dziećmi (przede wszystkim chłopcy) i to w tym właśnie wieku. Następnie dzielisz tę grupę docelową swojego piłkarskiego biznesu na: 

  • 1
    Rodziny z dziećmi w wieku 5-12 lat (przede wszystkim chłopcy), które Cię jeszcze nie znają
  • 2
    Rodziny z dziećmi w wieku 5-12 lat (przede wszystkim chłopcy), które Cię znają, ale jeszcze nie zdążyły Cię polubić
  • 3
    Rodziny z dziećmi w wieku 5-12 lat (przede wszystkim chłopcy), które Cię znają i lubią, ale jeszcze nie zdążyły Ci zaufać na tyle, by skorzystać z Twoich usług
  • 4
    Rodziny z dziećmi w wieku 5-12 lat (przede wszystkim chłopcy), które Cię znają, lubią i ufają na tyle by od Ciebie kupować

Zwróć u​​​​​wagę, że z wszystkich 4 segmentów tylko 1 (ostatni) to klienci. Pozostałe 3 to potencjalni klienci.

Marketing w Internecie - działania

Skoro istnieją 4 różne segmenty klientów, to potrzebne są 4 typy działań mających na celu 4 różne rzeczy. Jednak, niektóre z działań mogą jednocześnie pomagać realizować dwa różne cele.

Na przykład, strona z treścią "o Tobie" może sprawić, że ludzie Cię bardziej polubią i nabiorą do Ciebie zaufania.

SEGMENTY

CELE

DZIAŁANIA (przykłady)

Segment 1

1. Sprawić, by potencjalni klienci dowiedzieli się o istnieniu Twojego biznesu (budowa świadomości marki)

(Chodzi o poinformowanie jak największej liczby potencjalnych klientów o tym, że Twój biznes istnieje i jakie usługi oferuje.)

  • Optymalizacja i pozycjonowanie stron w lokalnych wynikach wyszukiwania (lokalne SEO)
  • Płatna reklama internetowa (np. Google Adwords i reklama na Facebook'u)

Segment 2

2. Sprawić, by potencjalni klienci (choć trochę) polubili Twój biznes

(Nie chodzi o wielką miłość od pierwszego wejrzenia, ale o nawiązanie nici sympatii.)

  • Odpowiednie treści na stronie internetowej biznesu (np. strona "o mnie")
  • Wykorzystanie filmu wideo, który w sympatyczny sposób pokaże Ciebie i Twój biznes

Segment 3

3. Sprawić, by potencjalni klienci zaufali Ci na tyle, żeby od Ciebie po raz pierwszy kupić

(Chodzi o minimum zaufania niezbędne, by potencjalny klient, który już Cię trochę zna i lubi też od Ciebie kupił.)

  • Publikowanie w witrynie internetowej różnego rodzaju testimoniali, rekomendacji, referencji i opinii osób, które skorzystały z usług i były zadowolone
  • Dowody stosownych kwalifikacji i uprawnień (świadectwa, dyplomy, pozwolenia itp.)
  • Gwarancje niezawodności i / lub zwrotu pieniędzy
  • Darmowa usługa (np. pierwsza lekcja, przegląd zębów itp.)
  • Inne źródła zaufania

Segment 4

4. Sprawić, by Twoi obecni klienci kupili ponownie

(Chodzi o to, żeby Twoi klienci kupowali częściej i/lub więcej. Albo, żeby średnio przez dłuższy czas pozostawali Twoimi klientami. A także, żeby polecali Twoje usługi innym!)

  • Doskonała obsługa klienta
  • Niezawodna usługa / produkt
  • Oferta usług komplementarnych
  • Monitorowanie poziomu zadowolenia klientów
  • Utrzymywanie relacji / komunikacji, aby marka Twojego biznesu na stałe zagościła w umysłach klientów (świadomość marki) 

Podsumowanie

Marketing w Internecie to dla Twojego lokalnego biznesu nowe możliwości dotarcia i pozyskiwania klientów, a także utrzymywania z nimi długofalowej relacji. Zaś stosowanie, w praktyce, zasady "Znać-Lubić-Ufać" pomoże ci uporządkować i skutecznie wdrażać działania marketingowe, które zaplanujesz.

Zapisz się do Klubu Biznes21, aby mieć dostęp do informacji przydatnych dla właścicieli biznesów lokalnych.

Quiz "Marketing w Internecie"

>