Monetyzacja = zarabianie na blogu

Wikipedia podaje, że monetyzacja "oznacza zamianę aktywów rzeczowych lub finansowych na prawny środek płatniczy. (...) Potocznie – przekształcanie czegoś w pieniądz."


Wbrew pozorom, ta definicja dobrze opisuje monetyzację bloga. Bo, choć być może o tym nie wiesz, Ty też masz liczne aktywa (zasoby) związane z blogiem, który prowadzisz. Podchodząc do sprawy biznesowo (a nie hobbystycznie) należy w sposób systemowy przekształcać te aktywa w pieniądz, czyli je monetyzować. To właśnie na tym polega zarabianie na blogu czyli jego monetyzacja.

Zarabianie na blogu czyli "mój blog moją firmą"

W biznesie, ogromną wagę przywiązuje się do rozwijania, chronienia i dbania o zasoby firmy, z których zwykle najcenniejsze to ludzie, marki (reputacja), ale też unikalne technologie czy patenty. To właśnie prawidłowe zarządzanie tymi zasobami generuje zyski i wzrost wartości firmy.


Z blogiem powinno się postępować tak samo. Każdy biznes, zanim stanie się duży, jest mały i wymaga wiele troski. Budując i rozwijając swój blog myśl o nim jak o swojej firmie, której zyski i wartość chcesz w bezpieczny sposób zwiększać.


Jakie są w takim razie najcenniejsze aktywa tej Twojej Blogowej Firmy?

1. Ty, Ty i jeszcze raz Ty

Skoro, to od kreatywności i zaradności pracowników zależy los firmy, to tym bardziej jest tak w Twoim przypadku, gdzie to Ty jednoosobowo prowadzisz swój blogowy biznes. Szczególnie, że blogowanie to wyjątkowo osobisty typ biznesu, w którym odbija się jak w lustrze charakter jego właściciela będącego najczęściej zarazem jedynym pracownikiem.

2. Wyjątkowe treści

Unikalne, atrakcyjne treści które tworzysz, to wręcz podstawowy zasób, gdy idzie o przyciąganie i zatrzymywanie czytelników na stronach Twojego bloga. Mówimy więc o budowaniu jak największej grupy fanów bloga, co nie jest możliwe do wykonania bez bardzo dobrych treści.


Strony z Twoimi wpisami to zasoby, które dzień i noc niestrudzenie pracują wspinając się w rankingu wyszukiwarek internetowych, ściągając coraz większy ruch na Twoją stronę. Są także potencjalnymi nośnikami reklamy i wszelkiego rodzaju promocyjnego przekazu.

3. Listy mailingowe

Zbudowane przez Ciebie listy mailingowe czytelników Twojego bloga, to zasób o wielkim znaczeniu i wartości. Daje ci możliwość bezpośredniego kontaktu z czytelnikami i oferowania im produktów i usług. Uniezależniasz się w ten sposób (przynajmniej w jakimś stopniu) od kanałów marketingowych, jak media społecznościowe czy wyszukiwarki, które do ciebie nie należą i na które nie masz wpływu.

4. Marka / domena internetowa

Budując swoje blogowe imperium, siłą rzeczy budujesz też jego markę, która z czasem może stać się rozpoznawalna i wartościowa. To z kolei otworzy przed Tobą nowe nieograniczone możliwości nawiązywania biznesowej współpracy, promowania i sprzedawania pod swoją marką własnych lub cudzych produktów.


I choć wiem, że dziś nie jest Twoim celem budowanie blogowej marki na sprzedaż, to ktoś kiedyś może się z taką propozycją do Ciebie zwrócić. Takie transakcje kupna / sprzedaży stron (domen) internetowych generujących zyski mają coraz częściej miejsce.

Jak zarabiać na stronie internetowej?

Jak widzisz, sama koncepcja monetyzacji nie jest skomplikowana. Jednak, jak to zwykle w życiu bywa, trudniejsze jest samo wdrożenie skutecznych strategii monetyzacji. "Jak zarabiać na stronie internetowej?" to pytanie, które zadają sobie wszyscy, którzy na co dzień prowadzą swoje internetowe biznesy.


Dla przedsiębiorcy internetowego, jakim jesteś prowadząc swoją blogową firmę, monetyzacja w praktyce polega na zarabianiu na odwiedzających Twoją stronę internetową. A więc, na ruchu. To pierwszy warunek, który musi być spełniony. Ale nie jedyny. W każdym razie nie zawsze. Wiele zależy od modelu monetyzacji, który akurat stosujesz.


Przeanalizujmy więc 3 różne metody zarabiania na blogu.

1. Wyświetlanie reklam - rozliczenie za liczbę wyświetleń

W tym przypadku, internauci odwiedzający strony Twojego bloga widzą reklamy, które wyświetlają się w miejscach do tego przeznaczonych. Wyświetlenie danego typu reklamy w danym miejscu na danej stronie ma swoją cenę. Dlatego im większy ruch jesteś w stanie sprowadzić na stronę, tym więcej będzie wyświetleń i więcej zarobisz.


W praktyce, posługuje się określeniem "przychodu z tysiąca wyświetleń", w skrócie RPM, od angielskiego "Revenue Per Mille" (samo słowo "mille" pochodzi z Łaciny i oznacza "tysiąc").


RPM = (szacunkowe zarobki / liczba wyświetleń stron) x 1000


A więc, jeżeli na 90 wyświetleniach w miesiącu zarabiasz 0,50 zł to Twoje RPM wyniesie (0,50 zł / 90) x 1000, co da 5,56 zł. Jak łatwo policzyć, zwiększając ruch na stronie (a tym samym liczbę wyświetleń) z 90 do 10000 miesięcznie zwiększysz swój przychód z 5,56 zł do 55,6 zł.

2. Wyświetlanie reklam - rozliczenie za liczbę kliknięć

W tym przypadku, internauci, którzy trafią na strony Twojego bloga zobaczą reklamy, które im się wyświetlą. Jednak tylko niektórzy z nich w nie klikną. Każde takie kliknięcie ma swoją cenę i generuje dla Ciebie przychód, bo w tym modelu zarabianie na blogu oznacza bycie wynagradzanym właśnie od kliknięć a nie od liczby wyświetleń.


Dlatego, żeby więcej zarabiać nie wystarczy zwiększenie ruchu na stronie, jeśli ten ruch jest słabej jakości. Możesz w takiej sytuacji mieć mało kliknięć, lub nie mieć ich wcale. Wtedy nic nie zarobisz.


Koszt kliknięcia (CPC - Cost Per Click) a więc to, co zarabiasz, gdy na Twoim blogu nastąpi kliknięcie danej reklamy, zależy od reklamodawcy. Różni reklamodawcy będą oferować różne stawki  za kliknięcie. Niezależnie od skali ruchu na Twoim blogu, ważny jest współczynnik klikalności strony (CTR - Click Through Rate) pokazujący stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby wyświetleń strony, na której ta reklama jest. Jeśli, na przykład, w miesiącu będzie 10 kliknięć na 100 wyświetleń strony, współczynnik CTR strony osiągnie 10%.

3. Sprzedawanie produktów / usług

W pierwszych dwóch przypadkach, zarabianie na blogu polegało na sprzedaży powierzchni reklamowej. Trzeci, popularny sposób monetyzacji bloga pozwalający na zarabianiu online, to sprzedaż produktów i usług.


To mogą być własne produkty lub produkty innych firm, jak w sklepach internetowych. W tym przypadku treści umieszczone na blogu są "magnesem", na który przyciągamy czytelników, którym następnie oferujemy nasze produkty i usługi.


A więc ważny jest nie tylko ruch na stronie (im większy tym lepiej), ale też, żeby jak największa liczba osób spośród odwiedzających daną stronę wykonała czynność polegającą na dokonaniu zakupu produktu / usługi. To właśnie nazywamy konwersją. Jeżeli na 100 odwiedzających stronę 2 dokona zakupu, konwersja wyniesie 2%.

Czy monetyzacja bloga jest łatwa?

Nie sądzę, żeby zarabianie online było łatwiejsze od wszelkiego innego zarabiania. Zdecydowana większość osób mających blogi twierdzi, że chce na nich zarabiać. Jednocześnie mniejszość faktycznie generuje jakiekolwiek zyski z tej działalności. To o czymś świadczy.


Jeśli coś jest łatwiejsze, to nie monetyzacja bloga, lecz samo założenie takiego blogowego biznesu. Niemal jedyny, początkowy koszt to właściwie cena domeny i hostingu (i to tylko dla tych, którzy chcą mieć swoją domenę).

Jak zarabiać więcej na blogu?

Jeżeli skoncentrujesz się na zdobywaniu wiedzy i praktycznym testowaniu nowych rozwiązań, to będziesz wiedzieć jak zarabiać więcej. Wcześniej czy później wypracujesz własne metody monetyzacji swoich blogowych zasobów, które w Twoim biznesie najlepiej się sprawdzą. Jednak, żeby mieć co monetyzować, trzeba najpierw takie wartościowe zasoby stworzyć.

ROZDZIAŁ 1

(początek poradnika)

ROZDZIAŁ 6

(następny)